شفقنا- حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: ورود معارف به ایران و بخش وسیعی از دنیای اسلام، به برکت امام رضا(ع) است و با آمدن ایشان به ایران نه تنها در حوزه‌های ایران بلکه در جهان اسلام تحول فکری پدید آمد.

به گزارش شفقنا، این مرجع تقلید درخصوص عظمت مقام علمی حضرت رضا علیه السلام در سخنانی بیان داشت: وجود مبارک امام رضا علیه السلام به عنوان عالم آل محمد(ص) معروف شده است. سخنی از رسول گرامی(ص) رسیده که همان سخن در نهج‌البلاغه نیز از امیرالمومنین(ع) به زبانی دیگر بیان شده و آن این است که «لایقاس بهم احد»؛ یعنی هیچ کسی را نمی‌توان با اهل بیت(ع) مقایسه کرد. این «احد» اختصاصی به انسانها ندارد، فرشته‌ها را هم در برمی‌گیرد؛ یعنی نه تنها در جوامع بشری هیچ کس را نمی‌شود با ائمه(ع) سنجید بلکه هیچ فرشته‌‌‌ای را هم نمی‌شود با ائمه(علیهم السلام) سنجید برای اینکه اهل بیت خلیفه الله‌ و انسان کاملند و خلیفه الله و انسان کامل معلم ملائکه است و هیچ شاگردی را هم با معلم نمی‌شود سنجید و چون هیچ کسی را نمی‌شود با اهل بیت عصمت و طهارت سنجید لذا اگر در بین ایشان وجود مبارک امام رضا(علیه السلام) به عنوان عالم اهل بیت ملقب شده است یعنی علوم اهل بیت به وسیله این حضرت ظهور می‌کند و منتشر می‌شود.

او خاطرنشان کرد: وجود مبارک امام هشتم(ع) که به لقب پر‌افتخار رضا ملقب است به این معناست که هر انسانی در هر شرایطی بخواهد به چیزی راضی بشود به وساطت فیض رضاست، هیچ کس کسی را راضی نمی‌کند مگر به افاضه رضوی هیچ کس از کسی راضی نمی‌شود مگر به افاضه رضوی، ذات اقدس الهی اگر بخواهد بر اساس «رَضِی اللّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ» فیض رضوان را بهره کسی کند به وساطت رضاست، این القاب از اسمای خاص الهی است، اینها خلیفه الله‌اند و خلیفه الهی در ماسوای الهی کار الهی را به مظهریت الهی انجام می‌دهد، لذا هیچ کس در هیچ مقطعی از هیچ چیزی یا از هیچ کسی خشنود نخواهد شد مگر به وساطت مقام والای رضوی.

آیت الله جوادی آملی، ائمه(ع) را مظاهر علم برشمرد و تصریح کرد: وقتی که وجود مبارک امام در هر منطقه‌ای حضور پیدا کند، آنجا می‌شود حوزه علمی؛ وقتی اینها در مدینه بودند این‌چنین بود، در کوفه بودند این‌چنین بود. وقتی وجود مبارک امام رضا(ع) وارد ایران و خراسان شد، خراسان شده حوزه علمیه؛ چقدر علما و دانشوران و اندیشوران و اندیشورزان آمدند در محضر آن حضرت استفاده کردند. قسمت مهمّ تلاش علمی امام رضا(ع) که در بخش پایانی کتاب نورانی توحید مرحوم صدوق بیان شده، اثبات این اصل است که در معرفت‌شناسی، عقل پشتوانه و پشتیبان حس است وعلوم تجربی «إلا و لابد» باید به علوم تجریدی تکیه کنند.

او با اشاره به آثار و برکات معنوی و علمی حضور امام هشتم(ع) در ایران اذعان داشت: ورود معارف به ایران و بخش وسیعی از دنیای اسلام، به برکت امام رضا(ع) است و با آمدن ایشان به ایران نه تنها در حوزه‌های ایران بلکه در جهان اسلام تحول فکری پدید آمد.

این مرجع تقلید همچنین با اشاره به حدیثی از امام رضا علیه السلام بیان کرد: حضرت به همه شیعیان سفارش کرد که شما شیعیان ما هستید، از هم فاصله نگیرید، با یکدیگر اختلاف نداشته باشید، امت از امام، امام از امت، مسئولین از یکدیگر، مردم از یکدیگر، فرمود هیچ وقت از یکدیگر فاصله نگیرید. گاهی آن بیان نورانی رسول خداست که فرمود اگر کسی از جامعه فاصله بگیرد گرگ او را می‌دَرد؛ گاهی همان بیان نورانی رسول گرامی در نهج البلاغه علی(صلوات الله علیهما) آمده است که «الشَّاذَّ مِنَ النَّاسِ لِلشَّیطَانِ کَمَا أَنَّ الشَّاذَّ مِنَ الْغَنَمِ لِلذِّئْب‏»؛ فرمود کسی که به فکر دیگری نیست و تنها برای خودش فکر می‌کند، او مثل آن گوسفند تک‌چَری است که به طمع یک علف سبز، خود را به دهان گرگ می‌سپارد؛ «الشَّاذَّ مِنَ النَّاسِ لِلشَّیطَانِ کَمَا أَنَّ الشَّاذَّ مِنَ الْغَنَمِ لِلذِّئْب‏». وجود مبارک امام هشتم نیز فرمود: «تَزَاوَرُوا»؛ به زیارت یکدیگر بروید، «فَإِنَّ فِی زِیارَتِکُمْ إِحْیاءً لِقُلُوبِکُمْ وَ ذِکْراً لِأَحَادِیثِنَا»؛ شما شیعیان ما هستید، وقتی دور هم جمع شدید حرف ما را می‌زنید؛ «تَزَاوَرُوا فَإِنَّ فِی زِیارَتِکُمْ إِحْیاءً لِقُلُوبِکُمْ وَ ذِکْراً لِأَحَادِیثِنَا وَ أَحَادِیثُنَا تُعَطِّفُ بَعْضَکُمْ عَلَی بَعْض».

او بیان داشت: همه ما شنیدیم و می‌گوییم سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و درست است این یک مَلات نرمی می‌خواهد، فرمود فرمایشات ائمه(ع) آن ملات نرم است که ساختمان درست می‌کند. «وَ أَحَادِیثُنَا تُعَطِّفُ بَعْضَکُمْ عَلَی بَعْض»؛ عاطفه، گذشت، اخلاق و ادب، آن ملات نرمی است که اعضای یک جامعه را مانند سنگهای یک ساختمان در کنار هم نگه می دارد و سخنان ائمه سراسر اینچنین است.